MARTIN. V utorok o šiestej hodine ráno by mala automobilka Volkswagen Slovakia vstúpiť do prvého neobmedzeného ostrého štrajku v jej histórii. Rokovania medzi odbormi a firmou o novej kolektívnej zmluve vrátane kľúčového zvyšovania platov totiž zlyhali aj na jedenástom vyjednávacom kole.
Martinčania pôjdu do Bratislavy
Podľa slov Zoroslava Smolinského, predsedu Moderných odborov Volkswagen, ktoré združujú väčšinu zamestnancov, ostrý štrajk podporilo 8 600 zamestnancov z celkového počtu viac ako 12-tisíc pracovníkov slovenského Volkswagenu. S ostrým štrajkom súhlasia aj odborári z organizácie OZ KOVO, ktorá takisto v automobilke pôsobí, ale má výrazne menej členov ako Moderné odbory.
V martinskom závode, kde pracuje približne tisíc ľudí, sa zatiaľ výroba nepreruší.
„Mnohí kolegovia sa chystajú do Bratislavy, aby podporili štrajk. Ja idem tiež. Podľa vývoja potom zhodnotíme situáciu a podnikneme ďalšie kroky,“ vysvetlil Ján Macho, predseda Moderných odborov v Martine.
Ako ďalej pripomenul, stále je rozdiel medzi platovým postupom zamestnanca Volkswagenu v Martine a v hlavnom meste. Pred niekoľkým rokmi sa síce podarilo dorovnať rozdiely medzi tarifnými triedami v spomínaných závodoch, no v Bratislave sú možnosti tarifného rastu lepšie.
„V Bratislave je tarifným priemerom trieda šesť, kým u nás je to nižšie,“ doplnil Macho.
Realita nie je taká ružová
Volkswagen uvádza, že priemerná mzda vo firme, mimo platov manažmentu, je 1 800 eur. V tomto čísle sú zarátané aj všetky odmeny a bonusy. Obory však tvrdia, že realita nie je až taká ružová, ako sa prezentuje a väčšina zamestnancov sa k tomuto číslu ani nepribližuje. Podľa odborára je celá situácia okolo štrajku zo strany zamestnávateľa zbytočne vyhrotená.
„Priestor na zvýšenie tarifných miezd tu je. A nie je to tak, že by zamestnávateľ musel zvyšovať personálne náklady alebo dávať niečo naviac. Ponúkli sme možnosť kryť toto zvýšenie z prostriedkov, ktoré sami zamestnanci ušetrili zamestnávateľovi cez zlepšovacie návrhy počas platnosti aktuálnej kolektívnej zmluvy,“ pokračuje šéf martinských odborov.
Ako ďalej tvrdí, suma, ktorú ušetrili, je dokonca väčšia ako zvýšenie, ktoré by vedeli akceptovať. Zároveň je presvedčený, že prostriedky na zvýšenie platov má firma k dispozícii už teraz.
„Zvýšenie sa nemusí premietnuť do cien koncových produktov. Je to všetko len o ochote zamestnávateľa,“ dodal Ján Macho.
Automobilka zas tvrdí, že požadovaný nárast miezd o 16 percent je neprijateľný, pretože by obmedzil konkurencieschopnosť a budúcnosť firmy, a tým aj stabilitu pracovných miest.
Naposledy hrozil ostrý štrajk vo Volkswagene pred dvoma rokmi. Odborári sa však s vedením podniku nakoniec dohodli. Tento scenár sa nedá vylúčiť ani teraz.