MARTIN. Tvorba insitného umelca Emerika Feješa nie je slovenským fanúšikom výtvarného umenia známa. Narodil sa v Chorvátsku v rodine so srbskými a maďarskými koreňmi, preto ho každá z týchto krajín vníma ako svojho. Výtvarník sa po prekovaní ťažkých chorôb stal ešte v zrelom veku invalidným dôchodcom a vtedy sa v ňom objavila iskierka, ktorá časom prerástla do výtvarnej tvorby uznávanej v celom svete.
Inšpirovali ho čierno-biele pohľadnice miest, ktoré mu prinášali známi. Začal ich premaľovávať. Nepoznal skutočné farby architektonických skvostov svetových metropol, zobrazoval ich tak, ako mu našepkala fantázia, zmysel pre farby. Jeho obrazom diváci rozumejú, spoznávajú miesta, ktoré zobrazujú a tešia sa z pohľadu na harmóniu, ktoré vyžarujú.
„Historici umenia o ňom píšu ako o maliarovi miest, považujú ho za maliara „urbanistických krajín„, za básnika asfaltu, za alchymistu architektúry, ale aj za „svetobežníka v papučiach“, predstavil vystavovanú zbierku jej majiteľ, známy slovenský zberateľ Ivan Melicherčík. Doplnil, že Emerik Feješ precestoval celý svet sediac za stolom. Pohľadnice boli pre neho jediný dopravný prostriedok, s ktorým zadarmo križoval poludníky a rovnobežky. Z utiahnutého muža sa stal smelý „globetrotter“, nebral ohľad na úškrny a užíval si „cestovanie“ vo svojej mysli i tvorbe.
Ivan Melicherčík pri predstavovaní súboru obrazov, ktoré si návštevníci Turčianskej galérie môžu pozrieť do 10. apríla, pripomenul, že dnes sa jeho tvorbou pýšia známe galérie a zbierky rešpektovaných zberateľov, jeho obrazy sa dražia v uznávaných aukčných domoch.
„Niet divu – Emerik Feješ je nespochybniteľný klasik svetového naivného umenia a žiadna významnejšia encyklopédia tejto výtvarnej odnože sa bez jeho mena nezaobíde. Aj sám Pablo Picasso ho mal vo svojej súkromnej zbierke,“ uzavrel Melicherčík. Feješova tvorba ho oslovila, keď pred štvrťstoročím v Belehrade videl prvý z jeho obrazov.
S maliarom sa stotožnil aj v tom, že sám kedysi zberal pohľadnice a ukázalo sa, že niektoré z nich boli obsahovala aj Feješova zbierk. Obdivoval jeho prístup k tvorbe, pretože jeho obrazy vznikali v mimoriadne ťažkých životných podmienkach. Celý život bol chudobný, maľoval na najlacnejšom papieri, často zápalkami či klincom, pretože na štetec mnohokrát nemal. O to viac je obdivuhodný výsledok jeho tvorby – niekoľko stoviek obrazov. Ivan Melicherčík vlastní šesťdesiat z nich, dve tretiny z tohto súboru – 46 obrazov - tvorí aktuálnu výstavu v Turčianskej galérii.