História v skratke:
V roku 1864 viedenské ministerstvo obchodu navrhlo plán výstavby piatich nových železníc na Slovensku. Jednou z nich bola súkromná Košicko - bohumínska železnica (KBŽ), ktorej výstavba sa začala v roku 1868 a prechádzala cez severné územie Turca. Prvý vlak po tejto trati bol oficiálne vypravený z Popradu do Žiliny 7. decembra 1871. Pre zabezpečenie technickej prevádzky rušňov bola vybudovaná prvá výhrevňa KBŽ na tejto trati vo Vrútkach a daná do prevádzky 31. augusta 1871. Nachádzala sa na ľavej strane železničnej stanice smerom na Poprad, zamestnávala 200 pracovníkov a prevádzkovala 30 rušňov.
Maďarské štátne železnice vybudovali traťové spojenie Vrútky – Zvolen – Budapešť , kde prvý vlak vypravený z Vrútok do Budapešti odišiel 12.8.1872. Pre potreby železnice Maďarských štátnych železníc bola postavená v roku 1872 výhrevňa a nachádzala sa na pravej strane stanice, v miestach kde dnes vychádzajú vlaky do Martina a mala 140 pracovníkov.
Dielne pre opravy vozidiel Vrútky boli dobudované v roku 1874 na mieste bývalej výhrevne KBŽ (dnešné ŽOS).
V roku 1900 bola začatá výstavba Rušňového depa na mieste, kde je doteraz. Stavba bola ukončená v priebehu dvoch rokov a následne boli postupne ukončené činnosti v depe KBŽ (postupne prebudované na ŽOS Vrútky) a Maďarské štátne železnice zanikli.
Ďalší historický 125-ročný vývoj do roku 1996 je podrobne spracovaný v regionálnom mesačníku Vrútok Vrútočan č.9/1996 – autor Ladislav Vladár. Hádam sa ešte v archívoch nájde.
Súčasnosť :
Vzhľadom na silný pokles prepravných potrieb okolo roku 2000 na Slovensku však následne nastáva útlm a redukcia hlavne prevádzkových a následne opravárenských činností - pracovísk rušňových dep na celom území. Tento osud okrem iných postihol aj Rušňové depo Vrútky.
K termínu 31. decembru 2004 došlo k spojeniu RD Vrútky s RD Žilina tak, že všetky opravárenské aktivity, hoci v silne redukovanom rozsahu boli presunuté do Žiliny. V marci 2005 vo Vrútkach depo končí a všetky zostávajúce výkony boli sústredené v Žiline. Posledným prednostom RD Vrútky bol od 1. augusta 2004 Ján Kilík. Túto transformáciu však paradoxne prežila Rušňová stanica Kraľovany, ktorá je dnes organizačne pripojená RD Žilina.
Dnes, keď by sme mali oslavovať 145 rokov od vzniku Rušňového depa Vrútky, jeho zašlú slávu pripomínajú v prevádzke ZSSKC a ZSSK už iba používané posunovacie rušne radu 199 a motorové vozne radu 811. Zostali tiež aktivity Spolku Výhrevňa Vrútky, ktorý prevádzkuje a udržuje historické vozidlá zo zbierok MDC ŽSR, ale i i prevádzka OKV Martin, s.r.o., vykonávajúca opravy rušňov pre rôznych prepravcov v objektoch bývalého rušňového depa.
I napriek tomu je potrebné si spomenúť pri tejto príležitosti na stovky železničiarov z Turca, Oravy, Liptova..., rušňovodičov, opravárov a iných zamestnancov Rušňového depa Vrútky, ktorí svojou prácou vždy obhajovali svoje miesto v zabezpečovaní prevádzky železničnej dopravy v celom historickom kontexte doby.
Autor: Ján Jambor