Čas rýchlo beží, Rušňové depo vo Vrútkach by malo 145 rokov

Ako rýchle beží čas. Pred nedávnom sme prezentovali 130 rokov vzniku Rušňového depa (2001) v jeho plnej prevádzke a dnes, keď máme prezentovať 145 rokov od vzniku – Rušňové depo de jure neexistuje

Záber na nosné série rušňov  v prevádzke Rušňového depa.Záber na nosné série rušňov v prevádzke Rušňového depa. (Zdroj: Ladislav Jambor)

História v skratke:

V roku 1864 viedenské ministerstvo obchodu navrhlo plán výstavby piatich nových železníc na Slovensku. Jednou z nich bola súkromná Košicko - bohumínska železnica (KBŽ), ktorej výstavba sa začala v roku 1868 a prechádzala cez severné územie Turca. Prvý vlak po tejto trati bol oficiálne vypravený z Popradu do Žiliny 7. decembra 1871. Pre zabezpečenie technickej prevádzky rušňov bola vybudovaná prvá výhrevňa KBŽ na tejto trati vo Vrútkach a daná do prevádzky 31. augusta 1871. Nachádzala sa na ľavej strane železničnej stanice smerom na Poprad, zamestnávala 200 pracovníkov a prevádzkovala 30 rušňov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Maďarské štátne železnice vybudovali traťové spojenie Vrútky – Zvolen – Budapešť , kde prvý vlak vypravený z Vrútok do Budapešti odišiel 12.8.1872. Pre potreby železnice Maďarských štátnych železníc bola postavená v roku 1872 výhrevňa a nachádzala sa na pravej strane stanice, v miestach kde dnes vychádzajú vlaky do Martina a mala 140 pracovníkov.

Dielne pre opravy vozidiel Vrútky boli dobudované v roku 1874 na mieste bývalej výhrevne KBŽ (dnešné ŽOS).

V roku 1900 bola začatá výstavba Rušňového depa na mieste, kde je doteraz. Stavba bola ukončená v priebehu dvoch rokov a následne boli postupne ukončené činnosti v depe KBŽ (postupne prebudované na ŽOS Vrútky) a Maďarské štátne železnice zanikli.

Ďalší historický 125-ročný vývoj do roku 1996 je podrobne spracovaný v regionálnom mesačníku Vrútok Vrútočan č.9/1996 – autor Ladislav Vladár. Hádam sa ešte v archívoch nájde.

SkryťVypnúť reklamu

Súčasnosť :

Vzhľadom na silný pokles prepravných potrieb okolo roku 2000 na Slovensku však následne nastáva útlm a redukcia hlavne prevádzkových a následne opravárenských činností - pracovísk rušňových dep na celom území. Tento osud okrem iných postihol aj Rušňové depo Vrútky.

K termínu 31. decembru 2004 došlo k spojeniu RD Vrútky s RD Žilina tak, že všetky opravárenské aktivity, hoci v silne redukovanom rozsahu boli presunuté do Žiliny. V marci 2005 vo Vrútkach depo končí a všetky zostávajúce výkony boli sústredené v Žiline. Posledným prednostom RD Vrútky bol od 1. augusta 2004 Ján Kilík. Túto transformáciu však paradoxne prežila Rušňová stanica Kraľovany, ktorá je dnes organizačne pripojená RD Žilina.

Dnes, keď by sme mali oslavovať 145 rokov od vzniku Rušňového depa Vrútky, jeho zašlú slávu pripomínajú v prevádzke ZSSKC a ZSSK už iba používané posunovacie rušne radu 199 a motorové vozne radu 811. Zostali tiež aktivity Spolku Výhrevňa Vrútky, ktorý prevádzkuje a udržuje historické vozidlá zo zbierok MDC ŽSR, ale i i prevádzka OKV Martin, s.r.o., vykonávajúca opravy rušňov pre rôznych prepravcov v objektoch bývalého rušňového depa.

SkryťVypnúť reklamu

I napriek tomu je potrebné si spomenúť pri tejto príležitosti na stovky železničiarov z Turca, Oravy, Liptova..., rušňovodičov, opravárov a iných zamestnancov Rušňového depa Vrútky, ktorí svojou prácou vždy obhajovali svoje miesto v zabezpečovaní prevádzky železničnej dopravy v celom historickom kontexte doby.

Autor: Ján Jambor

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 623
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 551
  3. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 059
  4. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 857
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 606
  6. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 10 210
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 093
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 134
  1. Viktor Pamula: Dvadsať rokov v NATO.
  2. Ivan Mlynár: Nácek Tomáš Taraba : „Medveď hnedý, vinný vo všetkých bodoch obžaloby“.
  3. Jozef Varga: Krkavci / 48. /
  4. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  5. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  6. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  7. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  8. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 208
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 681
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 493
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 10 533
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 418
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 398
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 499
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 374
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Takto sa deti rozlúčili so zimou a veria, že prebudili Živu – bohyňu jari a života.

Deti sa rozlúčili so zimou.


Jana Siráňová
Tomáš Pšenka.

Ani druhá hokejová liga nie je lacná záležitosť. Na pokrytie sezóny kluby míňajú šesťmiestne sumy.


Vpravo Anton Ulbricht, konateľ spoločnosti Tanawa, ktorá vyrába tatranskú minerálku.

V ďalšej časti seriálu Príbeh značky sme hovorili s konateľom spoločnosti Tanawa.


Prebudenie jari Vrícko

Aj do malej podhorskej dedinky zavítala jar.


(vm)
  1. Viktor Pamula: Dvadsať rokov v NATO.
  2. Ivan Mlynár: Nácek Tomáš Taraba : „Medveď hnedý, vinný vo všetkých bodoch obžaloby“.
  3. Jozef Varga: Krkavci / 48. /
  4. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  5. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  6. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  7. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  8. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 208
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 681
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 493
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 10 533
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 418
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 398
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 499
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 374
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?