MARTIN. Už dlhší čas sa vie o tom, že od novembra začnú platiť v autoškolách prísnejšie pravidlá. Asi najvýraznejšou novinkou je zavedenie GPS zariadenia, ktoré bude musieť byť nainštalované tak na aute, ako i na trenažéri či učebni, v ktorej sa bude preberať teória. Žiaci a inštruktori sa vždy pred jazdou a na konci jazdy alebo hodiny prihlásia, prípadne odhlásia prostredníctvom svojich čipov.
Žiak získa podrobný prehľad o priebehu kurzu
Rezort dopravy, ktorý novinky navrhol, si od nich sľubuje zvýšenie transparentnosti i kvality výučby a tiež elimináciu takých autoškôl, ktoré nedodržiavajú učebné osnovy. Vďaka GPS zariadeniu sa tak bude dať presne zistiť, koľko kilometrov žiak najazdil, po akých cestách išiel a či si vyskúšal i premávku v časoch dopravnej špičky.
Pri nástupe do kurzu každému žiakovi vytvoria konto, na ktoré bude mať prístup on, inštruktor a kontrolór.
„Je to niečo podobné ako e-mailová schránka. Nájdete tam napríklad trasy všetkých svojich jázd vyznačených na mapách či testy na precvičenie teórie. Budete mať detailný prehľad o priebehu kurzu,“ hovorí Boris Hrozienčik, majiteľ autoškoly Boris.
Po nápore zrejme príde útlm
Aktuálne si v Martine urobíte vodičák približne za 550 eur, no k tomu treba ešte prirátať nevyhnutné poplatky spojené so skúškou. Suma sa tak vyšplhá k hranici 600 eur.
Naposledy sa u nás ceny zvyšovali na jar a po zavedení noviniek sa zrejme opäť pohnú smerom nahor. Vďaka očakávanému zdraženiu i sprísneniu pravidiel je v súčasnosti záujem o kurzy veľký.
„Do konca novembra sme plní a pokiaľ viem, rovnako sú na tom takmer všetky auto-školy na Slovensku,“ objasňuje Boris Hrozienčik.
Jeho firma ponúka služby šestnásť rokov, a tak už zažil viacero podobných náporov. Spravidla to bolo vtedy, keď sa mali uviesť do života nejaké novinky a hrozilo zvýšenie ceny.
„Potom vždy, celkom logicky, nasledoval útlm. Takže predpokladám, že aj tentoraz bude istý čas menej roboty a bude to treba nejako prečkať,“ pokračuje.
Cena za vodičák asi pôjde hore
Ak chcela Autoškola Boris pokračovať ďalej, musela zakúpiť GPS zariadenia s príslušenstvom do troch áut, na motorku, trenažér i do učebne. Išlo o investíciu približne 2 200 eur a každý mesiac ešte bude platiť poplatok 50 eur.
„Bola aj možnosť dostať zariadenie zadarmo a prenajať si ho. V takom prípade by však boli mesačné splátky o dosť vyššie. Pre nás ako efektívnejšia vychádzala prvá alternatíva,“ vysvetľuje majiteľ.
V médiách sa už objavili odhady, ako chystané novinky ovplyvnia ceny kurzov. Napríklad predseda Združenia autoškôl Slovenska Andrej Buday sa pre denník Sme vyjadril, že môžu stúpnuť i o 50 percent. Niektorí ľudia pohybujúci sa v tomto fachu zas hovoria o náraste 30 eur, ďalší 80 eur iní o zdražení 100 eur.
„Zvýšeniu ceny sa asi nevyhneme, no nechcem špekulovať a konkrétne číslo teraz naozaj neviem povedať. Nakoniec aj predchádzajúce riadky potvrdzujú, že rozptyl je veľký a zatiaľ ide len o dohady. Cenu bude ovplyvňovať viac faktorov a treba si počkať, keď začnú nové pravidlá fungovať v praxi.“
Prestúpiť do inej autoškoly bude jednoduchšie
Okrem negatívneho dosahu na peňaženky ľudí je v legislatívnej úprave i niekoľko vecí, ktoré im môžu pomôcť. Majiteľ autoškoly pozitívne hodnotí napríklad to, že na trenažéri sa bude jazdiť o dve hodiny menej, ale ušetrený čas sa presunie na jazdu v uliciach. Takisto, ak sa niekto rozhodne z nejakého dôvodu prestúpiť v priebehu kurzu do inej autoškoly, môže tak urobiť.
„Doteraz, ak nebol spokojný, povedzme s inštruktorom, síce tiež mohol odísť a časť peňazí za hodiny, ktoré neabsolvoval mu vrátili, no po prestupe musel začínať úplne odznova a zas zaplatiť plnú sumu kurzu. Po novom v druhej autoškole začne tam, kde v predchádzajúcej skončil. Odjazdené hodiny sa mu započítajú a uhradí už len tie zostávajúce,“ dodal Boris Hrozienčik.